Εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι η υποβοηθούμενη από τα μέσα επικοινωνίας εκπαίδευση (ταχυδρομείο, ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ραδιόφωνο, τηλεόραση, βίντεο, υπολογιστές, τηλεδιάσκεψη και άλλα) με μικρή ή καθόλου διαπροσωπική ή σε τάξη επαφή μεταξύ εκπαιδευτή και εκπαιδευόμενου. Ο όρος αυτός χρησιμοποιείται και από την UNESCO, ενώ από το 1999 προστίθεται με την ίδια ακριβώς ερμηνεία στο λεξικό όρων του ΜeSH (Medical Subject Headings) της Εθνικής Ιατρικής Βιβλιοθήκης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής. Πρόκειται για ένα τομέα της εκπαίδευσης που αφορά την παιδαγωγική, την τεχνολογία και τον σχεδιασμό της εκπαιδευτικής δομής, ο οποίος επιδιώκει την παροχή εκπαίδευσης χωρίς την ανάγκη φυσικής παρουσίας στο χώρο που αυτή πραγματοποιείται. Ο ορισμός αυτός αναφέρει την εξ αποστάσεως εκπαίδευση ως ξεχωριστό κλάδο της εκπαίδευσης, κάτι που όμως δεν είναι απόλυτα αποδεκτό μεθοδολογικά.

Σήμερα, η εκπαίδευση εξ αποστάσεως υλοποιείται σχεδόν αποκλειστικά με την υποστήριξη του υπολογιστή, και πιο συγκεκριμένα σε διαδικτυακό περιβάλλον. Για τον λόγο αυτόν, τείνει να είναι ταυτόσημη με τις έννοιες ηλεκτρονική μάθηση (e-learning), μάθηση υποβοηθούμενη από υπολογιστή (computer assisted learning), μάθηση μέσω διαδικτύου (online learning), διαδικτυακή εκπαίδευση (online education) και εκπαίδευση βασισμένη στο διαδίκτυο (web-based education). Η διαφορά στη σημασία των όρων αυτών αρχίζει να υποβαθμίζεται και ο διαχωρισμός γίνεται όλο και πιο δύσκολος τόσο για αρχάριους όσο και για έμπειρους.

Ιστορική εξέλιξη της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, είναι αποτέλεσμα της ανάπτυξης και της εξέλιξης της τεχνολογίας και της επικοινωνίας, ενώ δίνει πολλές ευκαιρίες για νέες εφαρμογές. Η μορφή αυτής της εκπαίδευσης ξεκίνησε πριν από 150 περίπου χρόνια. Οφείλεται στην ανάπτυξη της τεχνολογίας των μεταφορών και των τηλεπικοινωνιών, οι οποίες ήρθαν στο προσκήνιο κατά τη βιομηχανική επανάσταση.

Ειδικότερα, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, άρρηκτα συνδεδεμένη τόσο με την «εκπαίδευση» και την «κατάρτιση», όσο και με τα παιδαγωγικά, ξεκίνησε αρχικά ως οργάνωση σπουδών μερικής φοίτησης, συνέχισε με την αλληλογραφία μέσω ταχυδρομείου με ήδη δοκιμασμένα συμβατικά βιβλία, χρησιμοποίησε το ραδιόφωνο την τηλεόραση, το τηλέφωνο και τα τελευταία χρόνια υιοθέτησε όλες σχεδόν τις μορφές της σύγχρονης τεχνολογίας: από κινητά τηλέφωνα και ηλεκτρονικούς υπολογιστές, μέχρι δορυφόρους.

Έτσι, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει κατά καιρούς ονομαστεί: Εκπαίδευση δι’ αλληλογραφίας / σπουδές δι’ αλληλογραφίας, Σπουδές κατοίκων, Ανεξάρτητες σπουδές, Εξωτερικές σπουδές, Εξ αποστάσεως διδασκαλία και Εξ αποστάσεως μάθηση.

Πιο συγκεκριμένα, η πρώτη σύγχρονη μορφή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης προήλθε από τον Ιssak Ditman, που δίδαξε τη στενογραφία στη Μεγάλη Βρετανία μέσω αλληλογραφίας το 1840. Η ανάπτυξη της ταχυδρομικής υπηρεσίας το 19ο αιώνα οδήγησε στην αύξηση των εμπορικών κολλεγίων αλληλογραφίας. Το 1858 το Πανεπιστήμιο του Λονδίνου αποτελεί το πρώτο πανεπιστήμιο που προσφέρει οργανωμένη τηλεμάθηση. Το 1973 στη Βοστώνη των ΗΠΑ ενθαρρύνεται η μελέτη στο σπίτι. Το 1911 στην Αυστραλία το Πανεπιστήμιο του Queensland καθιέρωσε το τμήμα σπουδών δι’ αλληλογραφίας. Στη Νέα Ζηλανδία η εξ αποστάσεως εκπαίδευση πρωτοεμφανίστηκα το 1960 στο πανεπιστήμιο Massey. Το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο εκπαίδευσης από απόσταση στο Ηνωμένο Βασίλειο είναι το Ανοικτό Πανεπιστήμιο που ιδρύθηκε το 1969.

Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση

Με τον όρο «εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση» νοείται η εκπαίδευση που παρέχεται από απόσταση σε επίπεδο πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και διακρίνεται σε αυτοδύναμη και συμπληρωματική. Στην πρώτη περίπτωση οι διδασκόμενοι φοιτούν σε εκπαιδευτικούς οργανισμούς που παρέχουν ολοκληρωμένα προγράμματα σπουδών που οδηγούν σε τίτλους σπουδών αντίστοιχων των συμβατικών, ενώ, στη δεύτερη περίπτωση οι μαθητές φοιτούν σε συμβατικά σχολεία αλλά έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν και να παρακολουθούν εξ αποστάσεως πρόσθετα μαθήματα ή μαθήματα από άλλους εκπαιδευτικούς οργανισμούς.

Χαρακτηριστικά της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Ένα βασικό στοιχείο που διακρίνει την εξ αποστάσεως από τις άλλες μορφές εκπαίδευσης είναι η απόσταση που χωρίζει τον διδάσκοντα από τον διδασκόμενο. Αλλά και τον κάθε διδασκόμενο ξεχωριστά από την ομάδα των σπουδαστών του. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αναφέρεται σε όλους εκείνους, που διαλέγουν σε όλο τον κόσμο να μην παρακολουθήσουν συμβατικά σχολεία, κολλέγια και πανεπιστήμια αλλά επιθυμούν να σπουδάσουν στο σπίτι τους ή στο χώρο εργασίας τους. 

Επιπλέον, αποτελεί μια μορφή επικοινωνίας, η οποία πραγματοποιείται εξαιτίας της τεχνολογίας. Η μορφή αυτής της εκπαίδευσης προσφέρεται σήμερα από σχολεία δι’ αλληλογραφίας, από ανοικτά πανεπιστήμια και από τμήματα παροχής εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης ή εξωτερικών σπουδών. Η πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση από απόσταση διαθέτει πολλά εξελιγμένα τεχνολογικά μέσα. Οι εικονικές ή ηλεκτρονικές τάξεις έχουν πλέον τη δυνατότητα να συνδεθούν δορυφορικά ή με τεχνολογία συμπιεσμένου σήματος βίντεο ή με συνδέσεις πλήρους εύρους ζώνης, καθιστώντας δυνατή για πρώτη φορά στην ιστορία την πρόσωπο με πρόσωπο εκπαίδευση από απόσταση. Ο διδάσκων έχει τη δυνατότητα να ακούσει και να δει τους διδασκόμενους, που βρίσκονται σε μια τάξη και ταυτόχρονα όλους τους άλλους διδασκόμενους, που βρίσκονται χιλιόμετρα μακριά τους, και αντίστροφα, όλοι οι διδασκόμενοι τον διδάσκοντα. Η όλη διαδικασία πραγματοποιείται ηλεκτρονικά.

Συνολικά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση έχει τα εξής χαρακτηριστικά:

  • Ως προς τη συγχρονική τεχνολογία: Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρησιμοποιεί κυρίως την ασύγχρονη τεχνολογία.
  • Ως προς την πρόσβαση: Στόχος της είναι να προσφέρει εκπαίδευση στον χρόνο, στον χώρο και στον τόπο που βρίσκονται οι σπουδαστές ή έστω ο ένας και μόνο σπουδαστής, καθώς και τη δυνατότητα αμφίδρομης επικοινωνίας με άμεσο διάλογο.
  • Ως προς το κόστος: Δεν χρειάζεται κάποιο συγκεκριμένο κόστος για την ανέγερση και τη συντήρηση κτηρίων προκειμένου να πραγματοποιηθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
  • Ως προς το κοινό: Η αγορά της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης βασίζεται κυρίως στα εκπαιδευτικά πλεονεκτήματα που διαθέτουν οι σύγχρονες τεχνολογίες. Πιο συγκεκριμένα, η χρήση τεχνολογικών μέσων όπως έντυπα, ακουστικά οπτικά, χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή, διαδίδουν το περιεχόμενο του προγράμματος σπουδών που συνδέουν διδάσκοντα και διδασκόμενο.

Στόχος του μαθήματος Εκπαιδευτική Ψυχολογία : Διαχείριση των ιδιαιτεροτήτων στο σχολικό πλαίσιο, είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων εφαρμόσιμων από τον Εκπαιδευτικό, στο εκάστοτε Εκπαιδευτικό πλαίσιο που αυτός εργάζεται (όπως τάξη, γενικότερα Σχολείο, Ειδικό Σχολείο, ή όποιο άλλο Εκπαιδευτικό πλαίσιο). Κρίνεται σημαντική η απόκτηση της δυνατότητας να αναγνωρίσει, να αντιμετωπίσει και  να διαχειριστεί  τις δυσκολίες που μπορεί να παρουσιάζει εκεί το παιδί /ο έφηβος (ή ο ενήλικας) εκπαιδευόμενος. Ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται :

Αφενός μέσα από τις παρακάτω Διδακτικές ενότητες

Ι) Παρουσίαση των Δομών Ψυχικής Υγείας του Δημοσίου

ΙΙ)Νευροαναπτυξιακές Διαταραχές :

ΙΙ1) Οι διαβαθμίσεις της Νοημοσύνης (φυσιολογική, οριακή, υστέρηση), ΙΙ.2) οι Διαταραχές της Επικοινωνίας, ΙΙ.3)  «Ειδικές Αναπτυξιακές Διαταραχές των Σχολικών Ικανοτήτων/ Μαθησιακές δυσκολίες» (όπως η Δυσλεξία), ΙΙ.4) Διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (Αυτιστικό φάσμα), ΙΙ.5 Διαταραχές που αφορούν τον συντονισμό, ΙΙ.6 Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής (ΔΕΠ-Υ)

ΙΙΙ)Διαταραχές Διαγωγής και Ελέγχου των Παρορμήσεων :

ΙΙΙ.1) Εναντιωματική Προκλητική Διαταραχή, ΙΙΙ.2) Διαταραχές Διαγωγής

ΙV)Διαταραχές του Συναισθήματος/Διάθεσης,

V) Αγχώδεις Διαταραχές,

VΙ) Διαταραχές πρόσληψης τροφής

VΙI) Διαταραχές Προσωπικότητας και τέλος

VIII) Παραμέληση και η Παιδική Κακοποίηση

Αφετέρου  μέσα από Εργαστήρια που πραγματοποιούνται την ώρα του μαθήματος, γίνεται επεξεργασία και εξάσκηση πάνω σε περιστατικά παιδιών/εφήβων που παρουσιάζουν δυσκολίες, εμβαθύνεται και εμπεδώνεται το σύνολο των διδακτικών ενοτήτων.

Συμπερασματικά, θα τονίζαμε ότι στα πλαίσια αυτού του μαθήματος, ο Μεταπτυχιακός Φοιτητής, ως Επαγγελματίας,  οφείλει να γνωρίζει πώς να πλαισιώσει  και να στηρίξει το ίδιο το παιδί/έφηβο (ή ενήλικα) που έχει την δυσκολία, μέσα στο Εκπαιδευτικό πλαίσιο καταστρώνοντας νέες στρατηγικές μάθησης και προσαρμόζοντας κατά το δοκούν την εκπαιδευτική διαδικασία. Στα πλαίσια του μαθήματος αναδεικνύεται επίσης και η σημαντικότητα των συνεργασιών που ο κάθε Εκπαιδευτικός ή Συντονιστής Εκπαιδευτικός, οφείλει να αναπτύσσει με τους συναδέλφους του, με τους γονείς του παιδιού/έφηβου που έχει δυσκολία, με τους γονείς των άλλων παιδιών που ενδεχομένως μπορεί να παραπονούνται για το παιδί/έφηβο με δυσκολία και τέλος, με τις αρμόζουσες, για την εκάστοτε δυσκολία, Εξειδικευμένες Υπηρεσίες στις οποίες μπορεί να κατευθύνει το ίδιο το παιδί/έφηβο (ή ενήλικα) και την οικογένειά του.


Η μελέτη, η διατύπωση αλλά και η χρήση των παιδαγωγικών σκοπών έχουν υπαχθεί από τους μελετητές τους σε διάφορες ομάδες, σε διάφορες κατηγορίες, οι οποίες αναφέρονται συνήθως ως «ταξινομήσεις». Οι ταξινομήσεις αυτές στην ουσία αντιπροσωπεύουν προσπάθειες να μελετηθούν οι διάφορες όψεις της της αξιολόγηση ξεχωριστά, με βασικό κριτήριο διαχωρισμού τις νοητικές και άλλες λειτουργίες, τις περιοχές δηλαδή που ενεργοποιούνται κατά την κάθε δραστηριότητα μάθησης και αξιολόγησης στη συνέχεια. Οι ταξινομήσεις αυτές είναι: 1. Η γνωστική περιοχή, 2. Η συναισθηματική περιοχή, 3. Η ψυχοκινητική περιοχή και 4. Η αντιληπτική περιοχή. Σύστημα ταξινόμησης διδακτικών στόχων: γνώση – κατανόηση – εφαρμογή – ανάλυση – σύνθεση – αξιολόγηση. Ερωτήσεις δεδομένων απαντήσεων, ερωτήσεις ανοιχτής απάντησης, άλλα είδη ερωτήσεων. Στόχος του μαθήματος είναι να καταστούν οι φοιτητές ικανοί να σχεδιάζουν τρόπους αξιολόγησης ενός μαθήματος είτε φυσικής είτε ψηφιακής τάξης χρησιμοποιώντας όλες τις διαφορετικές μορφές ερωτήσεων για να την κάλυψη των διδακτικών στόχων σε όλα τα επίπεδα. Αξιολόγηση υποβοηθούμενη από υπολογιστή

Αξιολόγηση ποιότητας εκπαιδευτικής διαδικασίας. Εισαγωγή στη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας. Βραβεία Ολικής Ποιότητας. Θέματα δεοντολογίας. Θεωρητικό πλαίσιο για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Στοχοθεσία εκπαιδευτικού έργου. Ανάπτυξη φιλοσοφίας αξιολόγησης. Σύνταξη προγράμματος επιθεώρησης εκπαιδευτικής μονάδας. Αξιολόγηση ερευνητικής διαδικασίας. Αποτελεσματική οικονομική διαχείριση εκπαιδευτικής μονάδας. Αξιολόγηση διευθυντών σχολικών μονάδων. Μονάδες Αριστείας.

Οργανωσιακή Κουλτούρα, Οργανισμός μάθησης, Οργανωσιακή συμπεριφορά.  Προγραμματισμός του ανθρωπίνου δυναμικού. Πρόβλεψη αναγκών. Αξιολόγηση απόδοσης εργαζομένων. Η υγεία και η ασφάλεια των εργαζομένων. Προσδιοριστικοί παράγοντες της οργανωσιακής συμπεριφοράς. Άτυπη οργάνωση. Οργανωσιακοί ρόλοι και κανόνες. Δύναμη, εξουσία και συγκρούσεις. Εργασιακές ομάδες. Διοίκηση ανθρώπινων πόρων. Επαγγελματική και προσωπική ανάπτυξη.